Modeindustrin borde skämmas! 2008-12-22 @ 22:27:16

Det är inte första gången jag snubblat över olika artiklar eller bilder på internet som får en att undra vad det är som händer med oss människor. Nu finns det säkerligen en hel del ämnen man kan ta upp och skämmas över, men just detta slår mig närmst till hjärtat eftersom jag nu har en liten dotter som en dag kommer bli bombarderad av detta helvete som jag faktiskt vill kalla det, men det är mera känt under "Mode".

Jag har min egen uppfattning om varför Mode Industrin ser ut som den gör, men det är nog ett ganska vågat uttalande och skulle säkerligen bli missuppfattat till högsta grad. Men så är det med oss människor, vill vi ta åt oss, så gör vi det, och då ger vi oss fan på att vi gräver ner oss i minsta detalj i vad folk säger, vrider och vänder på det, tills det passar till en attack.

Nu måste jag ju säga som så, att mode i sig självt, är harmlöst. Men sätt det i händerna på människor som inte riktigt uppfattar vad en hälsosam människa ser ut som, och du får en farlig kombination som  årligen orsakar insjuknande och död av unga tjejjer hela världen över. Jo, jag talar om detta..



Är det så konstigt att våra unga tjejer får anorexia, bullemi..
Är det så otroligt sjukt av dessa unga tjejer att påta sig det som en helt normal livsstil (proana/promia)
Vad ska dom tro? Klart det är normalt, klart det är hälsosamt. Är inte modeindustrin som en gud i detta samhälle?
Faller inte tjejer samman när de rusar till butiken och de där jeansen som såg SÅ snygga ut på den där modellen i senaste Cosmo inte passar på deras unga kvinnorkroppar? Ska dom behöva bli tillsagda att de allvarligt och helt på allvar borde ha kroppar som en 10-årig liten kille? Titta igen..



Dessutom, inte nog med spinkiga modeller som ser ut som dom borde få åka till mormor och äta upp sig ett par veckor, så är det inte våra alldagliga tjejer som faller för detta. Ta Lindsay Lohan t.ex. En helt go och söt liten tjej i Freaky Friday, Means Girls.. Vad hände?



Nej. Jag blir arg, jag blir ledsen, men mest av allt orolig och rädd. För när unga tjejer tänker såhär, ja då är det något som gått fel.. totalt fel..

"Feta personer blir sjuka, får diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, och de dör tidigare." - Men stackars lilla vännen, folk som svälter sig själv får problem med samma saker, speciellt hjärtat som blir så oerhört påfrestat av dessa dieter och hårda träningspass ni pressar er själva igenom.

"Att inte ha en perfekt kropp tyder på att man inte har ett perfekt inre." - Det som är sorgligast är att det går inte att övertyga något annat, de tror det blindt och hårt. Varför? Slå upp ögonen och se er omkring! MassMedia!

"Killar (och tjejer också för den delen) gillar smala tjejer, och är du smal vill de ha dig."
- Ont gör det i mitt hjärta.

Man behöver inte se långt eller tänka länge för att förstå vart allt kommer ifrån. Ja bara lyssna på detta, kan det verkligen vara sant undrar man?

*
Kommentar efter att hon sett bilder av tredje-världens föräldralösa...
Mariah Carey - "I'd love to be all skinny like that, but not with all the flies and death and stuff."
*

Okej visst, det finns dumma folk. Och skulle man kunna häva ur sig något så dumt även som skämt så får man väl bannemej ta o skämmas!

Visst hör det till att vara en normal kvinna att se sig själv lite skeptiskt i spegeln. Begrunda bak, lår, ser jag bra ut i det här? Och så vidare, visst får man vara mån om sitt utseende. Men att ta detta och skapa vandrande skelett och säga åt omvärlden att "Såhär ska vi IGENTLIGEN se ut!" är ju bara banalt.

Fy skäms på er!

Jag bävar en dag då min lilla tjej tackar nej till sin måltid och säger att "Nej, jag har redan ätit hemma hos en vän.."

Lite långsökt? Nojjiga fruntimmer, kanske ni säger? Nej, fullt ut realistiskt säger jag när det ibland känns som att det sjukaste med hela denna saken är att det inte verkar som om nog med folk tycker det är sjukt!

Jag avslutar dagens inlägg med ett par friska visioner av en kvinna.



Det är vad du gör som räknas, inte vad du äter. Och det är vad du säger som hörs, ibland måste du vänta lite på ett svar bara. :) Och för guds skull, se dig själv i spegeln och älska dig själv. För all del va sorgsen om du är ledsen, det är okej, ingenting och ingen är perfekt, och då menar jag absolut ingen och ingenting!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0